25

کشمش پلویی ملکان ۱۴۰۲

کشمش پلویی ملکان چیست؟ انگور که به دلیل مقاومت در برابر شرایط سخت زمستانی شناخته شده است، به دلیل ساختار غیرخاکی آن تقریباً در هر مکانی قابل کشت است. سالانه ۶۵ میلیون تن انگور در جهان تولید می شود. مقدار بسیار زیادی از انگور تولید شده خشک شده به صورت کشمش پلویی  مصرف می شود. ایران رتبه اول تولید کشمش پلویی در جهان را دارد. استرالیا، آرژانتین، یونان، آفریقای جنوبی، ترکیه ، شیلی و آمریکا پس از ایران در تولید کشمش قرار دارند. کشمش بیشتر در منطقه شهرستان ملکان  در تبریز تولید می شود.

انگور میوه ای است که در تابستان رشد می کند. انگورهایی که با گرمای تابستان می رسند و طعم و عطر خود را به دست می آورند در شهریور و مهرماه سر سفره های ما می آیند. فصل انگور تازه تا مرداد ادامه دارد. انگورهایی که بعد از این ماه به صورت تازه مصرف نمی شوند را می توان در تمام فصول خشک کرده و به صورت کشمش پلویی ملکان مصرف کرد. همچنین با کمپوت کشمش آن که عموماً با سایر مغزها مانند گردو، فندق، بادام و نخود بوداده مصرف می شود، مورد استقبال قرار می گیرد. کشمش پلویی که به کیک، کلوچه نیز اضافه می شود، به عنوان طعم دهنده در برخی غذاها نیز استفاده می شود

خواص کشمش پلویی چیست؟

کشمش پلویی

  • به دلیل آهن موجود در کشمش پلویی ، در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن مفید است.
  • کشمش ارگانیک حاوی مواد آنتی اکسیدانی از سلول های بدن محافظت می کند. به ویژه از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
  • کشمش  پلویی که اثرات مثبتی بر سلامت چشم دارد، به ویژه برای بیماری چشمی به نام لکه زرد مفید است.
  • کشمش ، که کالری بالایی دارد، در معرض این سوال است که آیا وزن آنها افزایش می یابد یا خیر. با این حال، کشمش، که به رفع بحران‌های ناگهانی شیرینی برای افرادی که رژیم می‌گیرند کمک می‌کند، به دلیل محتوای فیبر بالای خود از یبوست نیز جلوگیری می‌کند. پس آیا کشمش پلویی  با این ویژگی ها ضعیف می شود؟ زمانی که کشمش به مقدار مشخص مصرف شود، به کاهش وزن کمک می کند، اما مصرف زیاد آن می تواند باعث افزایش وزن شود زیرا باعث افزایش کالری بدن می شود.
  • علاوه بر این، آب کشمش به‌دست‌آمده از جوشاندن کشمش ، از سیستم گوارشی حمایت می‌کند و به دلیل اثر سم‌زدایی از بدن، توسط متخصصان توصیه می‌شود.
  • کشمش پلویی نیز با فوایدی که برای پوست دارد به چشم می خورد. جزء آنتی اکسیدانی رسوراترول موجود در آن به محافظت از سلامت پوست کمک می کند.
  • دانه ها به اندازه خود کشمش پلویی  مهم هستند. دانه های کشمش سرشار از آنتی اکسیدان هستند. از جمله فواید دانه کشمش می توان به محافظت در برابر آلودگی های محیطی، تسریع گردش خون و پاکسازی خون، ضد التهاب بودن، محافظت از سلامت پوست، مو و چشم اشاره کرد.
  • علاوه بر این، پودر دانه کشمش که در نتیجه آسیاب کردن دانه های کشمش به دست می آید، باعث کاهش کلسترول و کاهش خطر حمله قلبی می شود

کشمش پلویی

کشمش پلویی کالری و ارزش غذایی آن

کشمش پلویی ملکان یک ماده مغذی است که با فوایدش برجسته است. کشمش که در طعم ترکی جایگاه متفاوتی دارد چقدر کالری دارد؟ ۱۰۰ گرم کشمش که ارزش کربوهیدرات و پروتئین بالایی دارد، حاوی ۳۰۰ کالری، تقریباً ۳٫۱ گرم پروتئین و ۳٫۷ گرم فیبر است. کشمش حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی سرشار از ویتامین های C، B6، B1، B2 و اسید فرمیک، اسید آلی، اسید فسفریک، کلسیم، فسفر و مواد معدنی آهن است.

کشمش قند زیادی دارد. بنابراین، آیا کشمش قند را افزایش می دهد؟ کشمش غذایی است که دیابتی ها باید با احتیاط مصرف کنند. مصرف بیش از مقدار توصیه شده اثر افزایش قند خون دارد.

چه زمانی باید کشمش پلویی را برای حداکثر فواید سلامتی مصرف کرد؟ خوردن کشمش صبح ناشتا برای بهره مندی از اثر تحریک روده و تقویت حافظه توصیه می شود

چگونه کشمش پلویی ملکان درست کنیم؟ 

کشمش پلویی

متداول ترین سوال در مورد کشمش این است که چگونه کشمش را خشک کنیم. انگور را با دو روش مختلف خشک می کنند.

  1. اولین مورد خشک کردن طبیعی است . در روش خشک کردن طبیعی انگور، انگور را به صورت خوشه در مکانی آفتابگیر آویزان می کنند.
  2. روش دوم خشک کردن انگور به روش غوطه وری است. در این روش انگور را در آب غوطه وری که با استفاده از روغن زیتون و جوش شیرین انگور تهیه شده است غوطه ور می کنند و سپس در مکانی آفتابی می گذارند تا خشک شود. انگور خشک را از خوشه های خود جدا می کنند و در کیسه های پارچه ای در اتاق های خنک و بدون رطوبت نگهداری می کنند.

آیا کشمش پلویی قبل از خوردن شسته می شود؟ کشمش قبل از خوردن شسته می شود ولی خشک کردن آن بلافاصله پس از شستن مفید است. وقتی کشمش با آب ترکیب می‌شود، باید به محض شستن، روی کاغذ یا حوله تمیز خشک شود. کشمش ارگانیک خشک شده با روش خشک کردن طبیعی با فوایدی که دارد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد

انواع کشمش چیست؟

کشمش پلویی

کشمش با توجه به نوع انگوری که خشک می شود متفاوت است.

  • انگور بی هسته سلطانی که با استفاده از انگورهای بی هسته با پوست نازک سبز و زرد خشک می شود، محبوب ترین نوع کشمش پلویی است.
  • یکی از ارقام مورد علاقه کشمش برای خشک کردن، رقم کشمش ملکان است . این رقم کشمش که ۲-۳ دانه دارد، با ساختار و طعم گوشتی خود من را جلب می کند.
  • نوع توت خشک که با طعم کمی ترش مورد علاقه علاقه مندان ترش است، بی دانه و کوچک است. به این نوع کشمش که در بازارها رایج‌ترین نوع کشمش است، گلدن نیز می‌گویند . از نوع انگور که در تهیه قیمه و حلوا با رنگ های صورتی، سفید و مشکی فراوان استفاده می شود، به طور کامل برای خشک کردن استفاده می شود.
  • رقم کشمش بدون دانه که از انواع کشمش ترد و درشت دانه است، آبکی کمتری دارد و بافتی سفت دارد.

کشمش پلویی

آیا کشمش پلویی مضراتی دارد؟

به دلیل قند زیاد کشمش ، در صورت مصرف زیاد باعث افزایش وزن می شود. مصرف زیاد آن نیز می تواند باعث کبد چرب شود.

آیا کشمش باعث ایجاد گاز می شود؟ کشمش به دلیل ترکیباتی که در فرآیند خشک کردن استفاده می شود، خاصیت گاززایی در روده دارد.

کشمش در برخی از بدن ها اثر آلرژیک دارد . کشمش فروکتوز بالایی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز ممکن است در عملکرد کبد و کلیه بدتر شوند.

بنابراین، آیا کشمش باعث آکنه می شود؟ مصرف زیاد کشمش می تواند باعث ایجاد آکنه شود، به خصوص در افرادی که عملکرد کبدی دارند و کبد چرب دارند.

آیا کشمش به معده آسیب می زند؟ در صورت مصرف اعتدال، کشمش که برای ناراحتی های معده مفید است، ممکن است در مصرف زیاد اسید معده را افزایش دهد.

 

قیمت کشمش پلویی ملکان چگونه است؟

ایران در تولیدکشمش پلویی ملکانی  پیشرو جهان است. تقریبا ۸۰ درصد کشمش تولیدی کشورمان به خارج از کشور صادر می شود.

قیمت کشمش با توجه به تنوع، اندازه و برداشت آن سال متفاوت است.

قیمت کشمش از سال ۲۰۱۶ در حال افزایش بوده است. کشمش که در همه بازارهای بزرگ و کوچک، در مغازه‌های فروش محصولات ارگانیک، گیاهان دارویی و در اینترنت به فروش می‌رسد، میوه‌های خشک پیشرو مورد مصرف مردم ترکیه است.

برای اطلاع از قیمت کشمش پلویی با شماره ۰۹۱۴۸۵۲۵۱۸۵ تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *